Wednesday, May 20, 2009

Aku Hadiri Temuduga Pegawai Tadbir Kontrak Di Bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Kedua Negara

Assalammualaikum wbt...,

Hari ni tepat pukul 7.30am aku bertolak ke Jabatan Pelajaran Marang, Terengganu. Aku menghadirkan diriku di temuduga terbuka.

Aku memohon jawatan pegawai tadbir. Memang ramai yg hadir dan ramai juga yg keciwa. Yg kecewa awal adalah kerana mereka dah tamat stady tapi belum konvocation(grad), takde skroll so x dapat laa...kurang sikit saingan...



Yang hadir hari ni semua hebat², semua berpakaian skema.. tak kurang pula awek² yg cun²...semua datang daftar pukul 8.30am....sambil tunggu utk ditemuduga ramai yg duk ngafal ape yg patut..

Aku yg sampai awal duk tegur bebudak lain yg ade kat situ...nak tambahkan lagi kenalan/kawan..aku ni jenis suke berkawan... bukan nye nak stady atau ngafal... nak kate kofident tu takde laa.. aku tak tahu ape² pun.. ini adalah 1st time aku interview utk jawatan krajaan..

Zupp.....pukul 11.34am nombor aku dipanggil. nombor giliran aku ialah 98...semua skali bilangan yg hadir utk jawatan pegawai tadbir ialah 250 orang...wahhhh

Sesi temuduga aku bermula..5 orang ditemuduga skali gus...alhamdulillah cuma 2 soalan di tanya iaitu: "apakah tugas pegawai tadbir?"... "stress, semua stress masa kerja...sebagai pegawai tadbir bagaimana nak atasi stress dikalangan staff??"...

mudah dan senang kachang soalan..tapi ntah mengapa mulut aku kaku nak jawab.. aku hanya dapat jawab 2 ayat utuk 1 soalan... iaitu "tugas pegawai tadbir ialah menjaga peralatan pejabat, tugas pegawai tadbir mengawal kualiti staff" betul ke?... dan soalan ke 2 aku menjawab "nak hilang stress pegawai tadbir buat perbincangan, berkumpul buat mesyarat bincang ape yg patut dan buat la ape² aktiviti nak erat hubungan so takdelah tekanan mase kerja bila kite rapat mcm kawn".....

waduh..semacam je jwapan aku tu...boleh ke aku dapat jawatan ni?


*pepe hal usaha sudah dibuat sekarang tiba waktu utk aku tawakal..kalau dapat alhamdulillah dan kalau andaikata bukan rezeki aku maka itu petanda ALLAH nak kasi aku kerja yg lebih baik...Aminnnnnnn...........


2 comments: